tiistai 21. huhtikuuta 2009

Americana



Sarjoista All in the Family, E. 126th St. ja Singles.

Lisää Clayton Cotterellin valokuvia löydät täältä.

perjantai 17. huhtikuuta 2009

Puristuksissa

Manufacturing #4,
Factory Worker Dormitory, Dongguan, Guangdong Province, 2005
Manufacturing #11,
Youngor Textiles, Ningbo, Zhejiang Province, 2005
Manufacturing #17,
Deda Chicken Processing Plant, Dehui City, Jilin Province, 2005

Edward Burtynskyn valokuvia teollisuudesta ja ihmisen suhteesta luontoon löydät täältä.

keskiviikko 15. huhtikuuta 2009

Maastoutuminen ja anti-advertising.

Aika tarkkaan vuosi sitten Salon taidemuseo Veturitallissa oli kolmen Magnum-kuvatoimiston valokuvaajan näyttely. Mieleenpainuvimpia olivat Alec Sothin Fashion Mag-lehteen kuvaamat kauniit maisemat. Kuvat tarjosivat katseelle tilaa vaeltaa maisemassa. Ensi katsomalta ei olisi huomannut, että ne itse asiassa ovat mainoskuvia luksustuotteista.


suurempi kuva osoitteessa: http://issuu.com/lothar/docs/sleek_issue17_hide-seek/91


Kuvia ja julkaisua voi tarkastella Issuu-sivustolla, jossa voi lukea lehtijulkaisuja verkossa. Alec Sothin osion löytää täältä. Kaikkiin kuviin on sijoitettu tuote, mutta se on tehty hyvin huomaamattomasti. Hajuvesipullo, kravatti, espressokuppi... Löytyykö? Jos haluaa jatkaa tätä leikkiä niin kannattaa käydä kirjastossa lainaamassa Waldo-kirjoja...

Sekä Sothin kuvien, että Waldon kohdalla on kyse maastoutumisesta. Jokin sulautuu sitä ympäröivään maailmaan, kuin kameleontti. Kameleontin strategia on olla huomaamaton. Siten onkin häkellyttävää, että Soth käyttää tätä srategiaa mainoskuvien kohdalla. Vai onko se sitä sittenkään, sillä näiden tuotteiden kuluttajiin ei uppoa mikä tahansa mainoskikka. Brändin metsästäminen on keino, joka Sothin mukaan sitouttaa kuluttajan.

Kameleonttilogiikka sopii varsin hyvin merkeillä ja merkityksillä leikkivälle nykyaikaiselle kuluttajalle, sillä se tarjoaa loputtoman mahdollisuuden olla kosketuksessa muuttuvaan ympäristöön. Kameleontti on sopuisa ja yhteistyöhaluinen selviytymisstrategia ympäristön odotuksien ja roolituksien edessä.

Samalla kun kameleontti tarjoaa keinon luovia kulttuur(e)issa, se tolkullistaa käsitystä ihmisen kehityksestä. Evoluutio on kertomus sopeutumisesta. Tämä mielessä pitäen muoti on pienoiskertomus evoluutiosta ja Sothin kuvia voi tarkastella kuvina kauneudesta: kauneus, luksus ja muoti ovat kulkeneet pitkän matkan päätyäkseen samaan kehykseen. Mainoskuvina niissä yritetään korottaa luksus yleväksi ja tähän tarvitaan luonnon kauneutta.

Tuotteiden nostaminen esiin kätkemällä ne luontoon, on Sothin tapa käyttää maastoutumista saavuttaakseen oivalluksia ja löytöjä kuvien edessä. Sen seurauksena ne saattavat olla entistä tehokkaampaa mainontaa, mutta niiden ääressä voi myös päästä elämän suurien kysymysten äärelle.

tiistai 14. huhtikuuta 2009

IKEA incarnation

Tervetuloa, welcome!

Tervehdys.


Tämä blogi on osa syksyllä 2008 alkanutta Turun yliopiston ja Turun Taidekatemian yhteistyöprojektia, joka kouluttaa opiskelijoita käytännön kuratointityöhön. Projekti huipentuu opiskelijoiden kuratoimiin neljään näyttelyyn syksyllä 2009 ja keväällä 2010. Yksi näistä näyttelyistä rakentuu teeman CAMOUFLAGES alle. Tämä blogi on näyttelytyöryhmämme visuaalinen muistikirja matkalla kohti Camouflages-näyttelyä, joka toteutetaan Valokuvakeskus Perissä, Turussa, ajalla 30.1o. - 22.11.2009.

Camouflage tarkoittaa maastoutumista, suojautumista, mukautumista, naamioitumista. Kuten kasvit ja eläimet, ihmiset muuttavat toimintaansa ja ulkomuotoaan eri tilanteissa ja vaaran uhatessa. Strategia toimii esteettisellä, eettisellä ja behavioristisella tasolla. Maastoutumisessa yhdistyvät kulttuuri ja luonto. Meillä kaikilla on omat tapammae suojautua ja mukautua - omat camouflagemme. Tunnistatko omasi?


---------------------------------------------------


Greetings.


This blog is a part of a project started on the autumn of 2008, initiated by The University of Turku and The Academy of Arts in Turku. Together these two institutes put up a program which educates students for a practical curating work. The projects culminates to four exhibitions, curated by the students, which take place during the autumn 2009 and spring 2010. One of these exhibitions will be curated under the working title CAMOUFLAGES. This blog is a visual notebook for us, curators in the making, on our journey towards the Camouflages exhibition held at the Regional Photograph Centre Peri in Turku, Finland during 30.10. - 22.11.2009.

Camouflages means to seek for a cover, to assimilate, to blend in, to masquerade. Like plants and animals, humans too change their actions and appearance according to different situations and threats. This strategy works on aesthetic, ethic and behavioristic levels. Camouflage is both cultural and natural effect. We all have our camouflages. Are you familiar with yours?


More info soon.